Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora

Przelew na złe konto - jak odzyskać pieniądze?

admin
25 Lip 2019, 10:17

Pomyłka przy wpisywaniu numeru konta może zdarzyć się każdemu. W przypadku podania nieistniejącego numeru konta – banki są wyposażone w algorytmy, które w krótkim czasie zwrócą na nasz rachunek wszystkie źle wysłane środki. Co jednak w sytuacji, w której pomylimy numery konta i nasze pieniądze zostaną wysłane nieznajomej osobie? Czy bank pomoże je nam odzyskać?

Pomyłka może się zdarzyć każdemu Przelew na złe konto - jak odzyskać pieniądze?

Do tej pory roztargniony nadawca przelewu mógł liczyć jedynie na dobrą wolę osoby do której trafiły zagubione pieniądze. Doprowadzało to do wielu niefortunnych sytuacji, bowiem z uwagi na tajemnicę zawodową, banki nie chciały udzielać informacji na temat tego do kogo trafiły pomyłkowo wysłane środki. Utrudniało to w znacznym stopniu ich odzyskiwanie, co niejednokrotnie narażało użytkowników na poważne straty finansowe, w przypadku kiedy odbiorca niefortunnego przelewu nie zdecydował się sam odesłać nadprogramowych pieniędzy. Często nie wynikało to nawet ze złej woli – osoby prowadzące duże firmy, często mogły po prostu nie zauważyć dodatkowych środków, jakie wpłynęły na konto.

Sejm wstawia się za roztargnionymi

Od zeszłego roku, funkcjonują nowe rozwiązania systemowe, uchwalone przez Sejm i Senat. Dają one możliwość klientowi, który wykonał niewłaściwy przelew, zgłoszenia się do banku bądź innej instytucji finansowej, z której usług korzystał, z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu. Od teraz konsument nie pozostanie sam w walce z nieuczciwymi odbiorcami przelewów, a jego pieniądze nie będą narażone na zniknięcie w wirtualnej czeluści.

Przelew na złe konto - jak odzyskać pieniądze? W jaki sposób możesz odzyskać swoje środki?

Zrobiłeś przelew na złe konto? Nie martw się i postępuj według tych kolejnych kroków:

Krok 1. Gdy zauważysz, że przez pomyłkę wysłałeś pieniądze nie na to konto, na które zamierzałeś, wyślij zgłoszenie do swojego banku czy instytucji finansowej, skąd przelewałeś środki.

Krok 2. W przeciągu 3 dni od Twojego zgłoszenia bank czy instytucja finansowa, która prowadzi Twoje konto, poinformuje odbiorcę o zaistniałym błędzie i konsekwencjach niezwrócenia otrzymanych środków w przeciągu 30 dni.

Jeśli poinformowana instytucja nie prowadzi rachunku odbiorcy, wówczas skontaktuje się z bankiem czy instytucją finansową obsługującą jego konto.

Krok 3. Ten etap przewiduje dwa scenariusze. W pierwszym odbiorca zwraca pieniądze, na specjalnie stworzone w celu zachowania jego anonimowości konto techniczne, w przeciągu 30 dni. Następnie po 1-2 dniach środki wracają na Twój rachunek bankowy.

Druga możliwość to niedokonanie przez odbiorcę zwrotu Twoich środków w przeciągu 30 dni od pomyłkowego przelewu. W takiej sytuacji bank czy instytucja finansowa, w której dokonałeś zgłoszenia, ma obowiązek podać Ci dane właściciela rachunku, na które przez przypadek przelałeś środki. Od tego momentu masz możliwość złożenia pozwu w sądzie, powołując się na bezpodstawne wzbogacenie odbiorcy.

Należy pamiętać, że za ewentualne koszty całej operacji możesz zostać obciążony Ty – nie zaś przypadkowy odbiorca. Dokładne informacje dotyczące całej procedury możesz znaleźć na stronie polskiego Rzecznika Finansowego.