Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora

Procedura chargeback. Oto wszystko, co warto o niej wiedzieć

admin
31 Paź 2019, 10:45

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jesteś posiadaczem karty Visa lub MasterCard. Są to bowiem najpopularniejsze z kart, jakich używa się w naszym kraju. Czy wiesz, że przysługują Ci udogodnienia związane z procedurą chargeback? W jaki sposób możesz odzyskać pieniądze?

Chargeback czyli obciążenie zwrotne Procedura chargeback

Chargeback to procedura polegająca na zwrocie środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą. Realizuje ją wystawca karty, czyli bank. Inicjatorem jest tutaj klient niezadowolony z produktów albo usług. Może mieć to również miejsce w sytuacji pomyłki technicznej w rozliczeniu transakcji. Trzecią ewentualnością jest ta, kiedy zachodzi podejrzenie oszustwa. Warto wiedzieć, że proces ten regulowany jest przez wewnętrzne przepisy organizacji płatniczych.

W jakich sytuacjach konkretnie możesz skorzystać?

O tego rodzaju nieudanych transakcjach słyszymy bardzo często. Opłacenie pobytu w hotelu, którego standard nie był zgodny z tym, co zaproponowane zostało w ofercie to jeden z wielu przykładów. Banki wspierają swoich klientów procedurą chargeback także w innych okolicznościach. Wtedy, kiedy dany zakup został zwrócony, ale nie dokonano zwrotu pieniędzy lub gdy dostarczono zamówiony towar, ale jednak był on uszkodzony.

Procedura chargebackCzy zdarzyło Ci się kiedyś, że Twoja transakcja została rozliczona więcej niż jeden raz? Czy próbowałeś zapłacić za swoje zakupy, jednak transakcja się nie powiodła i musiałeś zapłacić za zakupy w inny sposób? Jednak mimo to okazało się, że kartę obciążono dwukrotnie? Także i w takiej sytuacji można skorzystać z procedury chargeback.

Jak to działa?

Osobą inicjującą cały proces jest klient. To on na podstawie zestawienia swoich transakcji dokonanych kartą płatniczą jest w stanie ocenić, czy zaistniały jakieś nieprawidłowości. W jego gestii leży zgłoszenie niezgodności w tym zakresie do swojego banku. Bank jako wydawca karty sprawdza reklamację pod względem formalnym, a następnie przekazuje ją do organizacji płatniczej. Visa lub MasterCard weryfikuje reklamację i kieruje ją do agenta rozliczeniowego. Ten przelewa kwotę reklamowanej transakcji na konto wydawcy karty, jednak blokuje te środki do czasu, aż uzyska dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji i przyczynę nieprawidłowości. Po uznaniu reklamacji zwykle ma miejsce odblokowanie środków pieniężnych i zawiadomienie organizacji płatniczej. Ta przekazuje reklamację wydawcy karty. W efekcie pieniądze wpływają z powrotem na rachunek właściciela karty.