Jak działa chargeback i kiedy ubiegać się o zwrot środków?

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jesteś posiadaczem karty Visa lub MasterCard. Są to bowiem najpopularniejsze z kart, jakich używa się w naszym kraju. Czy wiesz, że przysługują Ci udogodnienia związane z procedurą chargeback? W jaki sposób możesz odzyskać pieniądze? Sprawdź, kiedy możesz z tego skorzystać i jak ubiegać się o zwrot środków!

Chargeback czyli obciążenie zwrotne 

Chargeback to procedura polegająca na zwrocie środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą. Realizuje ją wystawca karty, czyli bank. Inicjatorem jest tutaj klient niezadowolony z produktów albo usług. Może mieć to również miejsce w sytuacji pomyłki technicznej w rozliczeniu transakcji. Trzecią ewentualnością jest ta, kiedy zachodzi podejrzenie oszustwa. Warto wiedzieć, że proces ten regulowany jest przez wewnętrzne przepisy organizacji płatniczych.

Gdy zastanowimy się, czym jest procedura chargeback, tak naprawdę okaże się ona formą reklamacji. Jeśli zostanie rozpatrzona pozytywnie, środki wrócą na konto bankowe klienta. 

W jakich sytuacjach konkretnie możesz skorzystać?

O tego rodzaju nieudanych transakcjach słyszymy bardzo często. Opłacenie pobytu w hotelu, którego standard nie był zgodny z tym, co zaproponowane zostało w ofercie to jeden z wielu przykładów. Banki wspierają swoich klientów procedurą chargeback także w innych okolicznościach. Wtedy, kiedy dany zakup został zwrócony, ale nie dokonano zwrotu pieniędzy lub gdy dostarczono zamówiony towar, ale jednak był on uszkodzony. O zwrot środków można się ubiegać m.in., gdy:

produkt zakupiony przez internet nie został dostarczony lub nie zgadza się z opisem;
karta została obciążona niesłusznie;
bankomat nie wypłaci całej kwoty, którą powinien;
środki zostaną zaksięgowane więcej niż raz;
z konta pobrano więcej środków, niż należało.

Dokładna lista sytuacji, w których można skorzystać z procedury chargeback, jest udostępniana przez banki. Należy mieć na uwadze, że różne instytucje mogą stosować inne zasady uznawania tej formy reklamacji. 
  

Jak działa procedura chargeback?

Wiadomo już, co to jest procedura chargeback. A jak ją wykonać? Osobą inicjującą cały proces jest klient. To on na podstawie zestawienia swoich transakcji dokonanych kartą płatniczą jest w stanie ocenić, czy zaistniały jakieś nieprawidłowości. W jego gestii leży zgłoszenie niezgodności w tym zakresie do swojego banku.

Co dzieje się po zgłoszeniu chargebacku do instytucji? Bank jako wydawca karty sprawdza reklamację pod względem formalnym, a następnie przekazuje ją do organizacji płatniczej. Visa lub MasterCard weryfikuje reklamację i kieruje ją do agenta rozliczeniowego. Ten przelewa kwotę reklamowanej transakcji na konto wydawcy karty, jednak blokuje te środki do czasu, aż uzyska dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji i przyczynę nieprawidłowości. Po uznaniu reklamacji zwykle ma miejsce odblokowanie środków pieniężnych i zawiadomienie organizacji płatniczej. Ta przekazuje reklamację wydawcy karty. W efekcie pieniądze wpływają z powrotem na rachunek właściciela karty.

Ile czasu mamy na złożenie reklamacji chargeback?

To, ile czasu jest na zgłoszenie chargebacku, zależy od powodu reklamacji, rodzaju transakcji, a nawet banku. Przyjmuje się, że średnio klient może złożyć podanie o zwrot środków w ciągu 120 dni w przypadku transakcji krajowych. Płatności zagraniczne mogą mieć wydłużony termin do 180 dni. 1

Zwrot pieniędzy z tytułu chargeback – ile trzeba czekać?

Reklamacje z tytułu procedury chargeback często są rozpatrywane pozytywnie. Niemniej trzeba uzbroić się w cierpliwości. Niektóre banki sygnalizują swoim klientom, że czas oczekiwania na zwrot środków może sięgać nawet 3 miesięcy. To jednak górna granica, a realnie pieniądze mogą wrócić na konto znacznie szybciej.

Bez względu na to, ile trzeba zaczekać na zwrot z chargeback, warto próbować dochodzić swoich praw. Udokumentowanie i zgłoszenie problemu z pewnością nie zaszkodzi, a może pomóc w odzyskaniu należytych środków

Przeczytaj także:
Jak sprawdzić właściciela konta bankowego?
Przelew na złe konto – jak odzyskać pieniądze?
Jak poprawnie zrobić przelew zagraniczny?

 

 

1 Dane na podstawie ogólnodostępnych informacji w najpopularniejszych bankach w Polsce 

Avatar

  • Anna
  • Opublikowano:
    09 sty 2023 12:35

    Udostępnij

    Face Book GoldenLine LinkedIn Twitter Youtube